סל הקניות ריק
 
 
 
תכנית העשרה ´אוריגאמטריה´ - הדרכת גיאומטריה באמצעות אוריגאמי
 
יועץ מתמטי של התכנית: ג´וני אוברמן .
מפתחי התכנית : פול ג´קסון ומירי גולן.
תוכנית אוריגאמטריה היא תכנית העשרה תומכת למידה. הנושאים הנלמדים בגיאומטריה הם בהתאם לתכנית הלימודים במתמטיקה. התכנית מתאימה לכיתות א´-ו´.
בכל שיעור מקפלים התלמידים דגם אוריגאמי ובמהלך הקיפול חוקרים את הנושאים בגיאומטריה. השימוש בקיפולי נייר הוא פעילות חווייתית, המסייעת להקניית תובנות בגיאומטריה באופן שבו התלמיד יוצר במו ידיו ומגלה, תוך כדי כך, מושגים בסיסיים בגיאומטריה תוך שיפור מיומנויות מוטוריות. העיסוק באוריגאמי עונה במידה רבה על המטרות של טיפול חשיבה מרחבית תוך שימוש בשפה מתמטית בכלל, ובמושגים גיאומטריים בפרט. במהלך השיעור, התלמידים אינם יודעים מהו הדגם הסופי. הנייר משתנה במהלך הקיפולים והתלמידים מדמיינים ומנחשים מהו הדגם הסופי, דבר המסייע לפיתוח הדמיון. הקיפול והחקר מותאמים ליכולות ולשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. בחינת הצורות הגיאומטריות המתהוות במהלך הקיפול מאפשרת לקבוצת התלמידים לקיים דיון וחקר המסייע לחיזוק הביטוי והשפה המתמטית של הילדים.
 - במהלך כל שלבי הקיפולים.

נקודות ציון בתכנית: 
  • בכל שיעור התלמידים מקפלים את הדגם וחוקרים את הנושא בגיאומטריה.
  • בכל שיעור התלמידים מקפלים דגם אוריגאמי חדש.
  • בבתי הספר מוצגת תערוכת סוף שנה.
  • מאחר והתוכנית היא גם תוכנית העשרה, בכל דגם נתייחס לקרבת החגים או לידע שקשור לאופי דגם הקיפול.
  • התכנית אינה מחליפה את שיעורי הגיאומטריה בבתי הספר.
  • התוכנית מהווה חיזוק התומך בשיעורים של המורה למתמטיקה ולכן תיאום הנושאים נעשה עם צוות בית הספר. 
  • ישנה תכנית נוספת, אוריגאמטריה מתוקשבת, המיועדת למורים למתמטיקה. 
 
לסיכום:
תוכנית אוריגאמטריה עושה שימוש באוריגאמי ובשיטות הוראה מיוחדות שפותחו על ידי מירי גולן במהלך 20 שנות עבודתה בבית הספר "ברושים", ברמת אביב (בית ספר לחינוך מיוחד) מתוך בקרה ותצפיות על מורים שלימדו בבתי ספר השונים. התלמידים חוקרים, מזהים ולומדים את המושגים בגיאומטריה בתהליך קיפול הדגם. בכל שיעור מקפלים דגם אוריגאמי שונה. לעיתים על ידי קיפול דגמים שונים, חוזרים ולומדים את אותם מושגים, כך שההבנה של כל מושג היא תהליך מתמשך, מצטבר ומעמיק. הלמידה משמעותית ועושה שימוש בכל החושים. הדגמים הנלמדים (כמו :עכבר, צפרדע, ציפור וכו´) מעניינים ומרתקים את התלמידים והם אלה המשמרים והמחזקים את המוטיבציה של התלמידים לאורך כל השנה כולה. כל דגם אוריגאמי עובר שינוי, בדיקה ובחינה לפני שהוא מועבר הלאה למורים וכך ניתן לוודא שהדגמים מתאימים לרמת יכולתם של התלמידים ובכך מבטיחים שכל התלמידים יצליחו לקפל את הדגם ללא תסכול. הצלחת התוכנית תלויה בעיקר בשיטות ההוראה המיוחדות רק להוראת אוריגאמטריה ובמתודות שפותחו במיוחד עבור התוכנית.

בשנתיים האחרונות המרכז לאוריגאמי מפתח תכנית מתוקשבת שאותה מלמדים גם מדריכי תכנית אוריגאמטריה. ההצלחה של השיעורים מתבטאת גם כאשר תלמידים מנסים לקפל בבית ובהפסקות. מכיוון שבכל שיעור התלמידים בוחנים את הנושא הגיאומטרי תוך כדי קיפול, התלמידים אינם מכירים דרך אחרת לקפל נייר. לכן, בכל פעם שהתלמידים יקפלו את הנייר, באופן טבעי יוכלו לזהות את המבנה הגיאומטרי המופיע בנייר. הוכחה ברורה לכך היא כאשר הוריהםם מספרים כי בנם למד את אחיו הקטנים אוריגאמי תוך כדי שהוא משתמש במושגים גיאומטריים. בלינק הבא תוכלו לצפות בכתב מהטלויזיה היפנית אשר שאל את הילדים איך תכנית אוריגאמטריה מסייעת להבנת הגיאומטריה?

מאמרים על התכנית:
http://articleorigami.blogspot.co.il/2012/07/blog-post_05.html
https://www.origami.co.il/DB/PDF/05.PDF

 
                             
 
            

 
 
 כתבה על תכנית אוריגאמטריה 
 טלויזיה היפנית  NHK
בית הספר עתיד - רמת גן
לצפיה במסך גדול לחצו על הריבוע מימין
 


המרכז הישראלי לאומנות האוריגאמי | כצנלסון 149 גבעתיים | משרד 03-7513483 | פקס 03-7515780 | origami@netvision.net.il | חנות האוריגאמי
בניית אתרים www.Blacknet.co.il